pátek 25. srpna 2017

Low Carb stravování



Tak jo, je na čase po měsících stravovacích výkyvů z důvodu psaní diplomky, dát jídlo zase do kupy. Již více než před rokem jsem absolvovala osmitýdenní detoxikační program od Sarah Wilsonové, kdy jsem po dobu 8 týdnu postupně vyřazovala cukr ze svého jídelníčku. Bavilo mě to, naučila jsem snídat slané snídaně a nebát se tuku. Díky tomu jsem se zbavila chutí, cítila jsem se sytá a naučila jsem se lépe nakupovat a chystat si jídlo. Ani nevím proč jsem tehdy polevila a začala jsem se zase nenápadně vracet k cukru.


Poslední měsíce jsem se k tématu cukr a jeho škodlivost opět vrátila a shromažďovala veškeré materiály, články, recepty a informace, které mi pomůžou při mé low carb cestě. Když jsem byla v Praze, tak jsem se dokonce sešla s low carb výživovou poradkyní Hankou, která se už několik let stravuje bez cukru a má o tom i skvělý web s názvem nové tělo. S Hankou jsem si padly do oka, a z původní hodinové konzultace jsme si povídaly přes 2 hodiny. Díky ní se mi ujasnilo spoustu věcí a pomohla mi utřídit si získané informace. Po naší schůzce jsem měla jasno, chci se zbavit závislosti na cukru a jíst opravdové jídlo. Kromě jiného mi Hanka vysvětlila, co je to Intermittent Fasting, neboli přerušované hladovění a jeho různé podoby. O to víc ve mně vybudila odhodlání a motivaci udělat jednou provždy s cukrem konec.



Doteď jsem si tak nějak myslela jak celkem jím zdravě, zapisovala jsem si vše do aplikace, hlídala jsem se co jím, ale pořád jsem se nemohla zbavit chutě na sladké a nevinného mlsání. Když už jsem mlsala tak rádoby zdravé raw/paleo tyčinky, sušené ovoce, čerstvé ovoce a myslela jsem si, jak to skvěle zvládám, že mlsám zdravě. Neuvědomovala jsem si, že se jen motám v začarovaném kruhu a každým soustem ovoce, raw tyčinky podporuji koloběh chutí na sladké a nutkání mlsat. Díky Hance, článkům a filmu That Sugar Film, jsem se rozhodla dát cukru na dobro sbohem, nehledat výmluvy, proč to nejde a začít jíst opravdové jídlo.

Jsem teprve na začátku cesty a rozhodla jsem se ji s vámi sdílet. Nejenom proto, že je to pro mě motivace a výzva, ale také proto, že vás chci inspirovat a obohatit vám jídelníček low carb recepty.

A co mě tedy v následujících dnech čeká za hlavní změny?



Největší změnou bude úplné vyřazení ovoce a postupné zařazení živočišných produktů. K ovoci přistoupím razantně a úplně ho vyřadím, zbytečně vám dělá chutě a obsahuje hodně cukru. Později jsou povoleny maliny a ostružiny, což není úplně nejlevnější ovoce, takže to bude opravdu za odměnu J! S masem musím pomalu, nejedla jsem ho několik let a stále si nedokážu představit, že si dám krvavý steak. Zatím se zaměřím na šunku, ryby a mořské plody, které si občas dám a chutnají mi. Dále mě čeká úplné vyřazení pečiva, včetně mých oblíbených knäckebrotů a s tím souvisí i veškeré vyřazení příloh. No zní to děsivě, ale zas tak hrozné to není J! Co tedy budu jíst?

Kvalitní tuky, zeleninu (ideálně zelenou a tu co roste nad zemí), ryby, maso, vejce, kvalitní sýr a ořechy. Zajímavé je, že jsou povolené mléčné výrobky, ale ty plnotučné a v omezeném množství Například káva je ideální s trochou smetany a nebo s plnotučným mlékem, ale nemyslete si že si budu dávat obří kýbl kávy latte. Káva by měla být černá mlékem či smetanou je lehce dochucená. Můžete i občas poctivý řecký jogurt, či kefír, ale ze začátku je doporučeno s mléčnými výrobky opatrně. Co se týče tekutin, tak budu pít především vodu a čaj, kafe (jupí J ) a když dojde na alkohol tak je povoleno střídmě červeného vína.



No a aby toho nebylo málo, zkusím i lehčí formu přerušovaného půstu. Doporučují formu tzv. 16:8. kdy 16 hodin nejíte včetně spánku a 8 hodin můžete jíst. Tak jo, zase nesmím se vším začít hned, proto vyzkouším tzv. Bára verzi, kdy budu jíst od 10:00 nebo od 11:00 dle denního režimu a poslední jídlo musím sníst do 8 nebo do 9 večer. Odpovídá to tedy poměru 14:10, čili 14 hodin bez jídla a 10 hodin můžu jíst. Jsem na to zvědavá, jak mi to bude vyhovovat, ale tím že cvičím především přes oběd a večer, tak by t neměl být snad takový problém. Uvidíme…


Budu ráda za vaše komentáře, zkušenosti, názory a nejvíc mě potěší, když se ke mně někdo přidáte a budete moje cukerné absťáky prožívat se mnou J!


2 komentáře :

  1. Jsem zvědavá, jak budete na low carb reagovat :) Mnoho lidí to opravdu uznává, mají mnohem lepší sportovní výsledky a i z vlastní zkušenosti potvrzuji, že chutě na sladké to zažene už po pár dnech. Bohužel jako vytrvalostní běžkyně jsem se na low carb nedokázala držet dlouho... Za týden naběhám kolem 80km a ty sacharidy jsou potřeba. Banány!!! v létě také občas nějaký ten ionťák proti křečím. Možná po několika měsících bez sacharidů si tělo dokáže zvyknout a naučit se čerpat energii jen z tuků, ale já raději rychle doplním energii ovocem než takhle dlouho čekat :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Nikolo, díky za reakci a tvoje zkušenosti. Bude to náročné, nové, ale těším se. Teď jsem byla týden v Rakousku pod stanem a Low Carb to byla tak částečně, po 4 hodinách stoupání do hor jsem byla ráda za proteinovou tyčinku :) ale už jsem zpět a těším se na objevování receptů :)!

    OdpovědětVymazat