středa 22. února 2017

Paleo zdravě: rozhovor s Julií Zákosteleckou o Paleo stravování


    V předešlém článku o výživovém programu Whole30, jsem vám slibovala rozhovor s výživovou specialistkou Jůlií Zákosteleckou o Paleo stravování. Před pár dny jsme společně zahájily výzvu, kde jsme se rozhodly stravovat podle programu. Whole30, což je striktnější způsob Paleo stravování. Doufám, že vás rozhovor nakopne a přidáte se k naší výzvě! #whole30holkyveforme


    Julie, na Vašich webových stránkách jsem se dočetla, že jste s výživovým poradenstvím začala před devíti lety. Vzpomenete si, co Vás tehdy přimělo k tomu, abyste se nad Vaším stravováním zamyslela?

Už je to dokonce i deset let J Výživu jsem vystudovala na Vyšší zdravotnické škole. Před tím jsem se již o výživu dost zajímala, i když ne zrovna úplně šťastně. Mám za sebou problémy s poruchami příjmu potravy. V 17 letech mě přeskočilo, začala jsem držet dietu a trochu jsem to s tím hubnutím přehnala, no spíš trochu víc. Jedna z příčin byla i ta, že jsem začala číst knížky Fit pro život, které byly napsány dost fanaticky a mladou holčinu úplně zblbly. V 18 letech jsem pak byla hospitalizovaná v nemocnici na tzv. výkrmu a následně jsem docházela do denního stacionáře na terapie. Když jsem se pak rozhodovala, kam se přihlásit na školu po gymnáziu, volba padla i na studium výživy. No, a na tuto školu jsem byla přijata. Jako jedna z mála jsem u tohoto oboru zůstala, zařídila jsem si živnost a své poznatky jsem začala předávat svým klientům.

     Sama jste vyzkoušela mnoho principů stravování, jaký směr/dieta byla největší omyl?

Největším omylem byly právě poruchy příjmu potravy. Začalo to nenápadným osekáváním jídelníčku, následovalo dlouhodobé hladovění a poté období přejídání se a zvracení. Toto bych opravdu nikomu nepřála.

     Paleo, raw, vegan, vegetariánství…skoro denně se objeví nový výživový směr, čím by se měl člověk řídit, aby se rozhodnul správně?

Na tuto otázku je velice těžké odpovědět, jelikož ani ten největší expert na výživu přesně neví, jaká strava je opravdu ta nejideálnější. Možná je to kombinace všech zmíněných J Jedno je však jasné. Do naší stravy nepatří průmyslově zpracované potraviny. Tyto potraviny jsou pro naše těla zcela nepřirozené a způsobují řadu zdravotních problémů.



       Já osobně jsem velký experimentátor, ale problém je, že se vždycky nadchnu a pak mi to moc dlouho nevydrží, protože do toho jdu po hlavě. Je podle Vás lepší, začít postupně a v postupných krocích přejít na svou cílovou stravovací cestu?

Někomu vyhovuje pozvolný přechod, někomu rychlý přechod, to je vždy individuální. Ale asi pro mnohé z nás je ideálnější pozvolný přechod, který je méně drastický a i jak vy zmiňujete dlouhodobě lépe udržitelný.
Pokud někdo nad jídlem nikdy nepřemýšlel a jedl bezhlavě vše, co mu přišlo pod ruku, bude mít s drastickým přechodem velké potíže. Je tedy ideálnější postupné vynechávání potravin, které mají negativní vliv na náš organismus, nějaké období si na tuto změnu zvyknout a až poté udělat krok další.

    Byla jsem dlouho vegetarián, vegan a testy na intoleranci potravin před 6 měsíci mi udělaly ve všem zmatek. Vyšel mi pravý opak vegetariánství, mám jíst výhradně maso, zeleninu, vejce, ořechy – učebnicové Paleo. Co byste doporučila vegetariánů/veganům, kteří chtějí přejít na Paleo, jak začít?

Pokud je to přechod ze zdravotních důvodů jako u Vás, je nutnost ze své stravy vynechat opravdu potraviny, které mají negativní vliv na zdraví jedince. Nejspíše Vám byla prokázána intolerance na mléčné výrobky, luštěniny a obilniny. Vynechala bych tedy v prvé řadě ty a nahradila je stabilními tuky (např. avokádem, olivami, kokosový olejem). Tuky Vám dodají dostatečnou energii a zasytí Vás na delší čas. Pokud má někdo s masem velký problém, není nutnost to zcela lámat přes koleno. Existuje totiž i odnož palea a to paleo veganství či paleo vegetariánství. Sice se Vám o dost sníží výběr potravin, ale i tak se dá žít. Pokud maso chcete začít zařazovat, doporučovala bych z počátku dělat pozvolné kroky. Zařazovat např. nejdříve vejce, poté ryby a pak další druh masa dle oblíbenosti. Upozorňuji, že maso v jídelníčku nemusí být každý den. Může se stát, že zpočátku bude mít tělo problém s trávením živočišných bílkovin. Je to z důvodu, že si je odvyklo trávit, pokud jste byla dlouhou dobu vegan. I to se dá ale dobře zvládnout. Doporučuji si pořídit potravinový doplněk, který vám trávení usnadní, ideálně kombinaci Betainu HCl a trávicích enzymů.

    V poslední době se hodně mluví o Whole 30, já osobně mám doma 2 knížky, které principy Whole30 vysvětlují, jaký je Váš názor na tento 30ti denní program?

Cílem tohoto programu je skoncování s nezdravými stravovacími návyky. Tento nutriční restart pomáhá obnovit zdravý metabolismus, upravit trávení, zklidnit systémový zánět v těle, upravit hormonální nerovnováhu, zbavit se závislosti na cukru, vybudovat si správný vztah k jídlu a odhalit potraviny, které mají negativní vliv na zdraví a výkonnost. Pokládám ho tedy za velice prospěšný.
Tímto programem by měl projít každý z nás. I když někteří program neukončí zrovna úspěchem, pomůže jim v tom, že si uvědomí, jak moc jsou otroky svých nezdravých návyků a budou se je poté snažit postupně odbourat.



      Cukr-zabiják neboli bílá droga. Další trend dnešní doby, cukr je všude a nejzrádnější je Fruktoza. Jaké jsou Vaše zkušenosti s cukrem a jeho vyřazením z jídelníčku?

Dnešní konzumace cukru, hlavně u dětí, je velice alarmující. Cukr je bohužel všude, i tam, kde bychom ho nečekali. Co se týče zmíněné fruktózy. Někdo by vaše upozornění mohl špatně pochopit, raději tuto problematiku trochu vysvětlím. Fruktóza je ovocný cukr. V ovoci jako takovém bych však zas takový problém neviděla. Ovoce obsahuje i další prospěšné složky jako např. vlákninu, minerály a vitamíny, tudíž se jeho konzumaci v určité míře vyhýbat nemusíme. Strašákem číslo jedna je však fruktózový sirup, který výrobci potravin bohužel přidávají skoro všude.
Osobně jsem s vyřazením cukru problém neměla. Žádná sacharidová chřipka na počátku se nedostavila, ale bylo to nejspíše tím, že již před tím jsem cukr a sacharidy všeobecně omezovala.
Zajímavé je, že když po čase, kdy cukr vyřadíte, ochutnáte nějakou dříve oblíbenou potravinu plnou cukru, zjistíte, že vám už vůbec nechutná, jelikož je opravdu přeslazená a vůbec nechápete, jak jste ji někdy mohli považovat za dobrou.
  
     Slaná snídaně - v dnešní době kaší, smoothies, ‘‘ zdravých koláčků ‘‘, člověk mnohdy tápe nad možnostmi slané snídaně. Jaké jsou Vaše nejoblíbenější slané snídaně?

Je pravdou, že i pro mnohé mé klienty je zpočátku právě slaná snídaně největším oříškem. Co budu jíst, když nesmím pečivo, obilninové kaše apod.? No, jíst budete jídlo, to je pochopitelné J A jídlo je i třeba zeleninová polévka. I ta lze připravit tak, aby Vás skvěle zasytila. Další moji oblíbenou slanou snídaní jsou vejce na různé způsoby se zeleninou, domácí šunka s avokádem a zeleninou nebo zbytek jídla od večeře.

      Pokud se člověk rozhodne využít Vašich služeb výživového poradenství, jídelníček, který sestavíte bude výhradně Paleo?

To vždy záleží na domluvě a taky na zdravotním stavu klienta. Vždy si každého klienta nejdříve podrobně vyzpovídám a navrhnu mu nejlepší kroky dle toho, co se dozvím. Už z tohoto rozhovoru poznám, jestli je daný člověk připraven na velkou změnu či jen na nějakou méně razantní. Potom dle toho postupuji. Každému se však snažím vysvětlit, jak důležitá je pro jeho zdraví kvalita potravin. Kladu tedy důraz na to, aby z jídelníčku byly, co nejvíce vyřazeny průmyslově zpracované potraviny a zařazeny alternativy, které jsou zdraví prospěšné.



      Náš blog je zaměřený na aktivní holky, co chtějí být ve formě, máte svůj tajný tip, který byste našim čtenářkám doporučila?

·      jezte, co nejvíce čistě a jídlo si vychutnávejte
·      myslete na dostatečný pitný režim, voda dělá zázraky
·      hodně choďte pěšky a nebojte se zvedat těžké věci
·      odpočívejte a myslete na dostatečný spánek
·      hrajte si a choďte na čerstvý vzduch 
·        usmívejte se a mějte rádi sebe i své tělo

Žádné komentáře :

Okomentovat