sobota 10. září 2016

Intolerance potravin


Dlouho mi to vrtalo hlavou a pořád jsem se nemohla rozhodnout. O intoleranci potravin jsem měla načteno spoustu článků, setkala jsem se s lidmi, kteří testy absolvovali a měla vypsaná místa, kde se testy provádí. Znám se a věděla jsem, že nemá smysl nic lámat přes koleno, že rozhodnutí na testy jít přijde samo a ve správnou chvíli.
Ta správná chvíle přišla před několika týdny, kdy jsem se přestěhovala za prací do Holandska a věděla jsem, že je to nový začátek a to nejen v práci, ale svým způsobem i nového já.


Je to výzva začít někde jinde a jinak, ale zároveň je to ohromně nabíjející a motivující. V mém běžném denním režimu k velkým změnám nedošlo, spíše jsem svou denní rutinu z Prahy obohatila. Denně jsem v práci obdobně jako v Praze, čili od 9:00 do 17-18:00. Sportovně bych řekla jsem na tom teď lépe, co s týče variability. Na centrále je fitko se studiovými hodinami, 2 km od kanceláře se nachází velký lesopark na běhání a nově objevená crossfit tělocvična je od mého bytu 7 minut na kole.

Největší změny se týkají mého stravování a to především z důvodů absolvování testů na intoleranci potravin.

Věděla jsem, že kvůli stěhování budu týden v Praze a to byl právě ten moment, kdy jsem se rozhodla na testy zajít. Po podrobnějším průzkumu klinik, cen a celkového dojmu nabízené služby, jsem se rozhodla zajít do Thomayerovy nemocnice (http://www.ftn.cz/potravinove-intolerance-742/) . Jeden z důvodu byla cena, nabízí nejnižší částku, co jsem našla a také na mě působili seriózně, přeci jen je to státní nemocnice.

Nabízí celkem dvě možnosti a to buďto otestování 88 nejběžnějších alergenů a nebo 271, cenově se to samozřejmě liší. Cena za 88 potravin je 8200 Kč a za druhou možnost zaplatíte 13 600 kč.


Ano, právě teď vám asi spadla brada a ťukáte si na čelo, jak někdo může dát skoro 10 000 kč za nějaké přiblblé testy?!!! Samozřejmě záleží, za jakým účelem na testy jdete. Jestli jen ze zvědavosti, tak to je za zvědavost vysoký výdaj, pokud vás trápí nějaké zdravotní potíže a to dlouhodobě, je to určitě správné rozhodnutí.

Já jsem upřímně kombinace obojího, byla jsem zvědavá a delší dobu mám potíže s trávením, nadýmáním, únavou a poslední dobou se mi začali dělat na těle bílé pigmentové skvrny a vyrážka.

Já jsem se rozhodla pro první možnost, ale zpětně toho lituji, a měla jsme si rovnou udělat 272 alergenů, abych měla kompletní přehled, co mé tělo snáší dobře a co ne.

Na testy můžete jít kdykoliv, ideálně dopoledne, byste se vyhnuli čekání.  Já jsme si přivstala a zašla na testy v 7:30 ráno. Žádanku si můžete vyplnit sami na internetu a nebo si jí vyzvednout osobně v pavilonu G. V stejném pavilonu vám žádanku potvrdí a s potvrzením musíte jít do hlavní budovy na cizinecké oddělení, kde v hotovosti zaplatíte požadovanou částku. Poté následují odběry krve, které jsou v sousedícím pavilonu. Posledním krokem je zanést zkumavku s krví zpět do pavilonu G. Tam vyplníte, kam chcete výsledky poslat a můžete jít domů. Na první pohled to vypadá zdlouhavě, ale vše jsme měla oběháno za 45 minut. Výsledky vám pošlou do 14 dní a v ceně máte osobní konzultaci s lékařem.

Já jsme tuto možnost využila na dálku po emailu, jelikož jsem nevěděla , kdy zase pojedu do Prahy  a jestli budu mít čas.

Tak a teď to nejdůležitější, jak výsledky vypadají a jak to dopadlo?

Dopadlo to tak, že jsem to rozdýchávala několik dní a to z několika důvodů. Výsledky jsou srozumitelně sepsané v tabulce, kde máte škálu 1-6. U každé z 88 potravin, máte uvedeno jakého čísla na stupnici daná potravina dosahuje a máte to i označeno barevně. Skupina potravin 1-2 jsou označeny zeleně a jsou to ty potraviny, které byste měli jíst a vašemu tělu prosívají. Potraviny s označení 3-4 jsou oranžové a zde byste si na ně měli dát pozor a v ideálním případě se je pokusit omezit. No a na červeně označené potraviny 5-6 je vaše tělo intolerantní a měli byste je ihned vyřadit.

V mém případě to dopadlo takto:

Červené potraviny 6-5: mléčné výrobky, kasein, ananas, arašídy, česnek, lískové oříšky

Oranžové potraviny 4-3 -: některé ovoce(pomeranč, kiwi) a zelenina (rajče, špenát, cuketa) potraviny obsahující žito, pšenici, soja, luštěniny

Zelené potraviny: maso, ryby, ořechy (kromě vlašského a arašídů)  zelenina, banán, jablko, bobuloviny, pohanka, vejce


Budu to tři roky, co nejím maso ani ryby a byla jsem přesvědčená, že to je pro běžce a sportovce jako jsem já to nejlepší. Teď držím v ruce tabulku s výsledky a nestačím se divit. Dle výsledků mému tělu naopak maso a ryby dělají dobře a měla bych jíst především živočišné bílkoviny doplněné o zeleninu, ořechy a některé druhy ovoce. Paleo dieta jak vyšitá!

Co teď s tím? Mám začít jíst maso? Říkají ty výsledky pravdu? Mám tomu věřit?

A spousta dalších otázek se mi honila v posledních dnech hlavou a rozhodla jsem se, že nemůžu nic ztratit a začnu podle toho jíst.

Ano, Bára začala jíst živočišné bílkoviny! Tedy přesněji zatím, jsem zařadila krůtí bio šunku a uzeného lososa, brzy zařadím i jiné ryby a věřím, že si dám i maso.

Dále se zaměřuji na potraviny 1-2, občas zařadím potraviny s intolerancí 3, ale upřímně moc zelených potravin není, tak mi chvíli trvalo, než jsem si je zapamatovala.

Mléčné výrobky a lepek jsem vřadila úplně, ze zeleniny a ovoce si vybírám ty které patří do skupiny zelených a sem tam zařadím tofu, které je ve skupině 3.


Zatím takto jím přibližně 2 týdne v kuse, předtím jsem měla různé výkyvy tipu služební cesta, návštěva v Praze, svatba kamarádky atd. Pan doktor mi řekl, že aby mi tělo dalo zpětnou vazbu, potřebuje mít fixní režim alespoň 1- 2 měsíce, abych pocítila první výsledky.

Žádné velké změny na sobě zatím nepozoruji, obměnila jsem nákupy zeleniny a ovoce, nově si dávám vejce, šunku a lososa a co je největší pozitivum, tak skoro vůbec nejím cukr v žádné podobě.

V podstatě jím jen slané věci, k snídani, obědu, ke svačině a když mám chuť na něco sladkého, dám si hrušku, která je pro mě z ovoce nejvhodnější a zažene mi chuť na sladké.





Tak uvidíme, jak to půjde dál, kdy začnu pociťovat první náznaky zlepšujícího se trávení, ustoupení nadýmání a více energie.

Příští týden mě čeká první test a to služební cesta a za měsíc vyrážíme s Honzou na 18 dní do Indonésie, kde si člověk nebude moc s jídlem vymýšlet.


Shrnuto, podtrženo, jsem ráda, že jsem na testy šla, vím co mému tělu dělá dobře a co ne a už se nemůžu dočkat, až mi tělo začne vysílat první signály díků, že mu konečně dávám něco, co má doopravdy rádo a potřebuje ke spokojenosti.

11 komentářů :

  1. Pěkně sepsané, díky tobě jsem dostala chuť na lososa :D o podobném testu uvažuju taky, jelikož mě sužují podobné obtíže - hlavně ale nadýmání :-/ jenom ta cena mě odrazuje - se studentským rozpočtem si to opravdu nemůžu dovolit.. každopádně o tom do budoucna zapřemýšlím :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Verčo, losos je skvělý nejenom v tom, že zaystí, ale má 0g cukrů a je lehce stravitelný. Výhoda je, že uzený losos se nemusí nějak upravovat a můýe se hned po rozbalení jíst, což mě moc vyhovuje. Nadýmání je moje noční můra a pěvně věřím, že díky úpravě jídelníčku dle výsledků testů, se mi to zlepší. Cena je vysoká a to pro všechny! Nebylo to ze dne na den, pár měsíců jsme to řešila, zda-li do toho investovat nebo ne...Není nic jednoduššího než si začít dávat peníze stranou, měsíčně je to 690 kč a za rok máa našetřeno. Rychlejší varianta je 1380 měsíčně a za půl roku a do toho se blíží Vánoce, tak třeba rodiče místo dárku přispějí na tvé zdraví :) Na první pohled je částka děsivá, ale dejme si ruku na srdce, měsíčné člověk utratí 700-1400kč za hloposti, místo toho si je může dácat stranou a na další roky mít vystaráno, jíst co tělu dělá dobře a hlavně se cítit skvělě :)!

    OdpovědětVymazat
  3. upřímně doufám, že maso do jídelníčku zařadíš :). Samozřejmě žádné tvrdé salámy nebo šunky dochucované cukrem, ale výživová hodnota kvalitního masa je pro každého sportovce nepostradatelná.
    Co se týče intolerancí na potraviny, je to teď velký boom a všichni jsou najednou na něco náchylní. Podle mě je to tak, že na velké množství mléčných výrobků, lepek a velké množství cukrů jsou intolerantní všichni, jen někdo víc a někdo míň. Ten, kdo si myslí, že ne, to jen snáší trochu líp než ostatní. A někdo chytrej z toho pak udělal business a zavedl podobný testy a speciální potraviny. Jako to bylo vždycky se vším.

    OdpovědětVymazat
  4. Lucko, už na tom pracuji :) nejsem si jistá, jetsli dospěju i k věpřovému a hovězímu, zatím se zaměřím na ryby. Určitě máš svým způsobem pravdu, všechny diety, intolerance, váživové směry jsou velkým lákadlem pro marketinga využívají toho jak zblbnout lidi a co nejvíce z toho vytěžit. Na druhou stranu kdyby se o tom nepsalo, lidé by se asi těžko dozvěděli co je to veganské stravování, raw food, Whole 30 atd, takže je na každém z nás inforace čerpat z věrohodných zdrojů a to nejdůležitější je to na sobě otestovat. A to je můj případ, věřím že v Thomayerově nemocnici mi pan profesor neříkal něco, co není pravda a jsem zvědavá co mi moje tělo za pár týdnů řekne. Otevřelo mi to oči v oblasti zeleniny a ovoce, kde jsem netušila, že jsou druhy , které mi nedělají dobře. Tak uvidíme jak se to bude dál vyvíjet :)!

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, proč ty vajíčka bez žloutku ? Bavila jsem se s jedním člověkem o ajurvédské dietě a ten taky mluvil o tomhle, tak by mne zajímal tvůj názor.
    Díky !

    OdpovědětVymazat
  6. Žloutky mi nechutnají, především u vajíček natvrdo, tak proto :)!

    OdpovědětVymazat
  7. Škoda, že je ten test tak drahý. Docela by mě zajímal výsledek. Ale jak píšeš, každý měsíc vyhodíme několik stovek za hlouposti, tak stačí si je dávat na stranu. Je to investice do vlastního zdraví :-)

    www.42stupnu.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  8. Moni, taky jsem s tím bojovala, ta částka najednou je vysoká, ale když si to člověk rozpočítá, tak to měsíčně není tolik. Když jsem se pak zamýšlela, kolik měsíčně utratím za hlouposti a zbytečnosti, řekla jsem si, že do toho půjdu a zdraví mám jen jedno.

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj, doporučuji k přečtení knížku Jídlo na prvním místě (autoři Dallas a Mellisa Hartwig). Taky jsem kdysi experimentovala s vegetariánstvím, sójou v různých podobách (mléko, tofu, "maso"), a musím říct, že nakonec mi dělá nejlépe strava plná masa a zeleniny (jako přílohu k masu jím zeleninu nebo batáty, nejím rýži a brambory jen občas). Na potravinové testy v Thomayerce jsem koukala už dřív, už vím, co si nadělím k Vánocům :). Hodně štěstí a těším se na další článek na toto téma, doufám, že bude o tom, jak se Tvůj zdravotní stav po změně stravování zlepšil. Hanka

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý večer, plánuje se nějaké pokračování vašeho vyprávění jak se vám daří po několika měsících?

    OdpovědětVymazat
  11. Dobrý den, také by mě velmi zajímalo pokračování článku. Jak na tom nyní jste?

    OdpovědětVymazat