čtvrtek 12. června 2014

Naučte se správné dřepy 1.


Když se naučíte dělat správně dřepy, posílíte kromě hýždí a nohou i záda a střed těla. Máme tu pro vás malý speciál od trenérky Radky Vandasové. V několika dílech věnovaných pouze a jen dřepům vás naučíme jejich správné provedení a varianty. Na první pohled by se mohlo zdát, že správně dřepnout je snadné jak facka. Omyl je ale pravdou. Pojďte tedy dřepy pilovat spolu s námi pod taktovkou Radky Vandasové!


Fakta


Faktem je (a z osobních zkušeností potvrzuji), že jen zhruba každá pátá žena (o mužích nemluvě, jejich snaha o tvarování směřuje do partií horní části trupu) provádí dřep nebo nějakou jeho verzi. A pouze každá pátá z těchto pěti ho provádí správně! To není lichotivé, naopak je to škoda, protože dřep je jeden z nejkomplexnějších, možná nejkomplexnější cvik na spodní polovinu těla, CORE a kardiovaskulární systém. Pochopitelně při technicky správném provedení.

Outsider?


Proč je tedy dřep v pozadí tréninků? Je rozhodně náročnější než hodinové sezení na strojích jako jsou addukce, předkopávání atd., nedá se u něj číst a nejspíš zničí make-up. Na druhou stranu je čas investovaný do dřepů (i jen s vlastní vahou) mnohem efektivněji využitý a celkový přínos pro hýždě, boky, stehna a kondici bude mnohonásobně větší. Mnoho žen dřepy neprovádí (nebo neprovádí správně, chápejte to proto jako totéž), protože je bolí kolena nebo záda, četly, že dřepy kolena poškozují, neudrží stabilitu nebo mají jiné důvody. Kolik je na těchto tvrzeních pravdy a do jaké míry jsou jen výmluvou?

Strach!


Obavy ze zdravotních problémů spojených se dřepy jsou jedním z hlavních strašáků, ale v dnešní době neexistují studie ani důkazy toho, že by správně, opravdu správně prováděné dřepy poškozovaly kolena více než běžné pohyby jako je chůze, doběhnutí tramvaje, sezení na příliš vysoké nebo příliš nízké židli. Naopak mnohé studie dokazují, že správným posilováním svalů stehen jde riziko poranění kolen snížit, a navíc lze předcházet riziku osteoporózy. Dřep, tedy správně provedený dřep, klade bez jakýchkoli diskuzí obrovské nároky na koordinaci, motorické cítění, svalovou práci a také flexibilitu (ano, čteš správně, FLEXIBILITU). Bez dostatečně pružných svalů bederní páteře, boků, kyčlí a lýtek dřep neprovedeš.

Jdi do toho!


Když si uvědomíte, že dřep můžete provádět kdekoli bez jakýchkoli pomůcek a s minimální časovou náročností, můžete ho využít jako kondiční cvičení prakticky v jakékoli sportovní disciplíně a současně jím účinně tvarovat partie, na které chcete být pyšní. I proto jsou dřepy opravdovým králem cviků. 

Tak dejte dřepům šanci!

V příštím díle Radka Vandasová prozradí, jak na to.

Žádné komentáře :

Okomentovat