úterý 28. ledna 2014

Můj věrný přítel jménem spánek


Často vzpomínám na doby, kdy jsem byla ještě malá a mamka se mě snažila zahnat do postele. Byla jsem naštvaná, že už jsem přeci velká holka a můžu jít spát stejně jako starší brácha. Dnes si říkám, co bych za to dala, kdyby mi někdo nařídil, abych šla spát v půl deváté. S radostí bych skočila do postele a užívala si alespoň jeden den, kdy se můžu pořádně vyspat.

Spánek nám zabírá asi 1/3 celého dne, ale bohužel mu nevěnujeme náležitou pozornost a podceňujeme jeho důležitost. Je to jedna ze základních lidských potřeb, která přispívá ke správnému fungování organismu. Vynechání či značné omezení spánku vede k psychickým potížím a výrazně snižuje výkonnost. Délka spánku je individuální, pohybuje se mezi 4 - 12 hodinami. Jak dlouho spíte, záleží na mnoha věcech, např. jak jste unaveni nebo v kolik jste šli spát. Délku a kvalitu spánku ovlivňuje i známý nepřítel alkohol. Důvodů proč spát dostatečný počet hodin a dopřát si kvalitní spánek je spousta, proč tedy spánek podceňujeme?

Vždy když nestíhám a mám toho hodně tak první věc, kterou omezím, je spánek. Najíst se přes den musím, abych měla energii nejen na práci, ale také na sport, který je pro mne formou relaxace. Pitný režim se snažím také nepodcenit, známy bolehlav z nedostatku přijatých tekutin, známe všichni. A spánek? Kdykoliv potřebuji dodělat resty do práce, do školy, tak jdu spát pozdě, nebo naopak vstanu dřív a o pár hodin spánku se ochudím. Další den jsem jako chodící duch bez energie a síly a kafe piju místo vody. A to všechno jen proto, že jsem si snově myslela, že když půjdu spát později více toho stihnu a vše dodělám. Realita je však jiná, tupé koukání do počítače, poplácávání po tvářích na probrání, mžourání a únava. A místo toho všeho jsem mohla v klidu a poklidu spát a nechat tělu dobít baterky.

Dnešní doba je uspěchaná, všichni se za něčím ženou a to často na úkor svého vlastního zdraví. Lidé málo spí, špatně jí, zapomínají pít a ze všeho jsou ve stresu. Na otázku jak se máš, vám každý druhý člověk odpoví, že nestíhá a je ve stresu. Stala se z toho už fráze.

Co takhle jít spát v 10 hodin večer, ráno se v klidu nasnídat, přes den vypít 2 litry vody a večer se jít na 45 minut proběhnout do přírody? Zní to jako hezký plán a řada lidí oponuje tím, že je to nereálné, místo toho spí 4 hodiny, najedí se ve 3 hodiny odpoledne kupovanou bagetou a místo vody pijí jedno kafe za druhým.

Zkuste si spánek prodloužit alespoň o hodinu a uvidíte, že vám vaše tělo bude vděčné a odmění vás mnohem lepším výkonem.

Spánek nade vše! :)

2 komentáře :

  1. Se vším souhlasím :-) Když řeknu s úsměvem, že se mám dobře, tak se na mě každý překvapeně dívá a když přijedu k našim, tak ty se zas podivují nad tím, kolik vody piju :-D Ale ten stres...to už

    OdpovědětVymazat
  2. Je to tak, dnešní doba stresová je jako mor. Lidé našli zálibu v hledání problémů, překážek a proč něco nejde. Pak potkají člověka, který je pozdraví s úsměvem na tváři a řekne že se má báječně a jsou v šoku. Já se za to, že se mám dobře a život mě baví nestydím a ráda to všem řeknu :)

    OdpovědětVymazat