pondělí 16. prosince 2013

Máte také ploché nohy?

zdroj: www.ortopedica.cz
Kdybych byla kluk, tak bych nemusela na vojnu☺. Mám totiž ploché nohy. Dneska už se hoši vymlouvat nemusejí, ale „platfus“ hodně z nás trápí pořád. 

Naše chodidlo je vybaveno příčnou a podélnou klenbou, které plní nezbytné funkce při pohybu. Bohužel někdy dochází k jejich deformaci. Ta může být způsobena částečně dědičně nadměrnou zátěží nebo volbou špatné obuvi. Carrie Bradshaw by to slyšela nerada, ale hlavně vysoké podpatky jsou velkým nepřítelem správně klenutých chodidel. Takže si je raději dopřávejte pouze výjimečně ;-).

Plochá noha může mít až tři stupně deformace. Závažnější z nich se někdy neobejdou bez bolesti, která může postupovat výš a zasáhnout i kolena, kyčle a záda.

Pokud si nejste jisti, jestli vaše nožky jsou ploché nebo ne, zajděte pro jistotu ke svému ortopedovi. Ten provede vyšetření chůze, otisk chodidla na plantografu nebo vypočítá index nohy, což je jakési měření kolmic k vnější tečně chodidla.

Pokud už víte, že patříte do klubu plochých nohou, měli byste se snažit odstranit všechny příčiny a také pravidelně cvičit.

Tady je několik vyzkoušených cviků. Přiznám se, že nejsem v pravidelnosti jejich provádění stoprocentně důsledná, ale rozhodně je to dobrá cesta, jak s platfusem částečně zatočit posílením svalů chodidla.

Bude se nám i lépe běhat a nemusíme se opírat o berličku v podobě ortopedických vložek.

Ve stoje udělejte výpon na špičky současně oběma nohama a opakujte. Střídejte postavení na špičky a na paty.


Válení míčku (může být hladký nebo masážní). Posouvejte ho chodidly dopředu a dozadu.

Připravte si na zem papír, uchopte tužku palcem a ostatními prsty a snažte se nakreslit nějaký obrázek.

Poslední cvik je s ponožkou nebo utěrkou. Před nohy položte ponožku. Snažte se ji uchopit prsty a zvednout. 

Lehněte si na záda. Sepněte nohy ploskami k sobě (kolena od sebe) a přitahujte kotníky k tělu, aniž byste chodidla oddělili od sebe.

Žádné komentáře :

Okomentovat